VOOR PROFESSIONALS

Voor professionals


Bij kinderen met leerproblemen of concentratieproblemen zien we vaak dat ze moeite hebben met bepaalde bewegingen. Door deze blokkades kunnen de hersenhelften moeilijk informatie uitwisselen waardoor het leerproces stagneert. Door aan de gang te gaan met deze bewegingspatronen die soms als in de babytijd aangelegd moeten zijn, kunnen (grote) verbeteringen optreden concentratie, rekenen, lezen en schrijven.


Door het hele beweegpatroon te bekijken en ook de bouwtekeningen van deze bewegingen, de zogenaamde reflexen die al in de baarmoeder worden aangelegd daarin mee te nemen, kan het volledige potentieel maar ook de functie van bewegen worden gebruikt. Want door die allereerste bewegingen in de babytijd, zien we dat er breinverbindingen tot stand komen.

Letterlijk leer je dus door te bewegen. 


Als het aanleren en oefenen van deze bewegingen moeizaam verlopen, dan heeft dat invloed op de fases die daarna komen. Zoals de ontwikkeling van de zintuigen, het krijgen van evenwicht, het coördineren van je lijf, geconcentreerd met iets bezig zijn, het ontwikkelen van richting (richtingsgevoel) en het verkrijgen van ruimtelijk inzicht.


Allemaal zaken die nodig zijn om uiteindelijk op school te leren lezen, schrijven , rekenen, te concentreren, etc.


Op het gebied van gedrag zien we vaak:

- Motorische faalangst

- Sociale faalangst

- Laag zelfbeeld

- Angst

- Stress bij leren


Wij begeleiden kinderen die problemen ondervinden op het gebied van leren, concentreren en gedrag door oog te hebben voor de basis van waaruit dit gedrag ontstaat en te kijken naar de basispatronen van de bewegingsontwikkeling.

Door samen te werken met orthopedagogen, leerkrachten, gemeenten en andere professionals zorgen we samen dat een kind weer lekker in z'n vel komt.


Het oefenprogramma is gebaseerd op het therapeutisch programma dat is ontwikkeld door het Institute for Neuro-Physological Psychology in Chester, Engeland.

Met behulp van deze oefeningen, aangevuld met oefeningen uit de Brain Gym Methode van Paul Dennison en oogoefeningen, wordt de samenwerking van beide hersenhelften gestimuleerd en dat levert prachtige resultaten op. Kinderen komen beter in balans, worden rustiger en kunnen zich weer beter concentreren, vallen minder, stoten minder wat om en worden emotioneel sterker.






De methodieken die worden ingezet zijn:

RMTi, ontwikkeld door Harold Blomberg en Moira Dempsey

MNRI, ontwikkeld door Svetlana Masgutova

Building block, ontwikkeld door Cecilia Koester


Neem voor meer informatie contact op met Sanne Allach.

T: 06-54602027

Share by: